Home / آثار / سینمایی شب هزار و یکم در شبکه نمایش

سینمایی شب هزار و یکم در شبکه نمایش

پزشکان هم در جبهه‌ها می‌جنگند

بینندگان شبکه نمایش در روز شنبه سی دی ماه شاهد فیلمی از علی بهادر خواهند بود به نام “شب هزار و یکم”. فیلمنامه این فیلم با محوریت دفاع‌مقدس توسط محمدهادی کریمی نوشته شده است. شخصیت اصلی شب هزار و یکم، دکتر روان‌شناسی به نام سعید موهبتی است که همراه همسرش لیلا و تنها دخترش سارا زندگی خوبی را می‌گذرانند، اما دختری که از جنوب آمده آرامش زندگی آنها را برهم می‌زند.

نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند و ایفاگر نقش لیلا، مهشید افشارزاده است. در این سریال علیرضا خمسه هم نقش دکتر فرنور را بازی می‌کند.

تصویربرداری این مجموعه در سال ۱۳۸۷در اهواز و در یک آسایشگاه جانبازان آغاز شد و گروه سازنده بعد از گرفتن سکانس‌های مربوط به آسایشگاه به تهران آمدند و سکانس‌های جنگی فیلمنامه را که در فلاش‌بک شخصیت‌های داستان اتفاق می‌افتد در شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری کردند.

کارگردان این فیلم علی بهادر است. وی متولد ۱۳۳۹ و دارای مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما و مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی است. بهادر ۳۱ سال فعالیت هنری در ساخت مجموعه‌های مستند، مستند داستانی و سریال‌های تلویزیونی و نیز سابقه مسئولیت‌های اجرایی در سیما را در کارنامه اش دارد.

علی بهادر به شدت دل بسته سینمای دفاع مقدس است و همواره در آثارش به این موضوع پرداخته است. به عنوان نمونه یکی از کارهای قابل تامل وی سریال “عشق سال‌های جنگ” است.

این سریال برگرفته از رمانی به همین نام است که علی بهادر –که در آن زمان مدیر گروه حماسه و دفاع بود- آن را کارگردانی کرد. این سریال در سال ۷۹ ساخته شد. داستان این سریال درباره “حمید” رزمنده‌ای تهرانی است که برای حضور در جبهه به غرب می‌رود، او ضمن درگیری با اشرار، با دختری به نام نرگس آشنا می‌شود. سریالی که حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده این مجموعه و جعفر دهقان، فرهاد جم، زیبا بروفه، مهدی صبایی و بهمن دان هم بازیگران این سریال بودند.

حکایت شب و هزار یکم چندان بی ربط به کارهای سابق بهادر نیست در این مجموعه دکتر سیفی با بازی حسین خانی بیک، دانیال حکیمی در نقش دکتر موهبتی و علیرضا خمسه در نقش دکتر فرنود از جمله پزشکان همسنگر در دوران جنگ هستند که قرار است قصه پزشکان در زمان صلح را با گریزی به گذشته به تصویر بکشند.

روایت کارگردان از چرایی روایت فیلم، جالب توجه است؛ علی بهادر در این زمینه می‌گوید: این مجموعه روایت چند پزشک است که هر کدام از آنها در شرایط فعلی مشغول به کاری هستند. برخی از این اشخاص از روزهای آرمانگرایی دوران دفاع مقدس فاصله گرفتند و آدم‌های گذشته نیستند. در واقع شب هزار و یکم تحلیلی از وضعیت اجتماعی امروز است؛ به این معنا که افرادی را با افکار مختلف می‌بینیم که هرکدام به اهداف و آرمان‌های خود پایبند بودند و برخی از آنها همچنان هستند و برخی دیگر کمی استحاله یافته‌اند. در واقع شب هزار و یکم تحلیلی از وضعیت اجتماعی امروز است؛ به این معنا که افرادی را با افکار مختلف می‌بینیم که هرکدام به اهداف و آرمان‌های خود پایبند بودند.

وی معتقد است: به نظرم قصه «شب هزار و یکم» داستان جذابی در حوزه پزشکی در دوران جنگ است. پیش از این در حوزه‌هایی چون بحث مهندسی جنگ و فعالیت‌های سپاه و ارتش به گونه‌های مختلف کار کرده‌ایم، گرچه همه کارهایی که تاکنون انجام شده حق مطلب را کم ادا کرده چرا که اصولا کارهایی که در دوران جنگ انجام شده حرکت‌های بزرگی بوده و ما هنوز جا دارد بدرستی روی موضوعات مختلف کار کنیم و داشته‌های ارزشمند آن دوران را به نسل جوان نشان دهیم.

یکی از بازیگران برجسته این فیلم علیرضا خمسه است. وی نقش دکتر فرنود را بازی می‌کند و درباره چندوجهی بودن این شخصیت می‌گوید: دکتر فرنود از آدم‌هایی که در جنگ حضور داشتند و همواره جزو افراد مخلص جامعه بودند، نیست. این کاراکترشخصیتی چندوجهی دارد که یک وجه آن به خاطرات دوران جنگ و همراهی او با سایر پزشکان برمی‌گردد، یک وجه دیگر او خانواده دوستی و دست آخر دنیا دوستی اوست که بشدت به پول و رفاه چسبیده و درست به سبب همین وجوه است که این کاراکتر از سایر پرسوناژهای مشابه او در این مجموعه جدا می‌شود، اما فهم کلی من از این شخصیت درکی گذرا از گذشت زمان است؛ به این معنا که تغییر در رفتار آدم‌ها که در طول زمان رخ می‌دهد را در دکتر فرنود نیز می‌توان دید.

وی در ادامه می‌افزاید: رگه‌هایی از طنز در این کاراکتر وجود دارد ولی همه شخصیت‌ها تقریبا جدی هستند و فرنود هم به همان اندازه‌ای که در زندگی واقعی طنز وجود دارد از وجوه طنز بهره برده است؛ اما با همه این اوصاف به عقیده من متفاوت‌ترین نقش در این مجموعه دکتر فرنود است چرا که سایر شخصیت‌ها تک بعدی هستند و معمولا هم بعد ارزشی آنها مطرح است. اما دکتر فرنود وجوه مختلفی دارد و از این جهت برای من به عنوان یک بازیگر جذاب است.

خمسه درباره همکاری با علی بهادر کارگردان گفت: بازیگران طالب تجربه با کارگردانان مختلف هستند. بازی در مجموعه “شب هزار و یکم” هم برای من تجربه‌ای جدید بود که در بستر یک درام خانواگی سال‌های دفاع مقدس روایت ‌شد. در این مجموعه از فضای اکشن سال‌های دفاع مقدس خبری نیست و فضای آرامی حکمفرما است. آقای بهادر سعی می‌کرد به نظر بازیگر هم اهمیت بدهد، اگر هم با نظر بازیگر مخالف بود عذرخواهی می‌کرد و بعد کارش را انجام می‌داد.

اسامی عوامل دست اندرکار فیلم شب هزار و یکم
کارگردان: علی بهادر/نویسنده: محمدهادی کریمی/مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده/طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی/طراح گریم: محمد قومی/صدابردار: بهروز عابدینی/دستیار اول کارگردان ومدیربرنامه‌ریزی: داریوش جهانگیری/تدوین: شیرین وحیدی/عکاس: امیر دباغیان/جلوهای ویژه: داوود رسولیان/تهیه کننده: علی لدنی

بازیگران:
دانیال حکیمی، علیرضا خمسه و مهشید افشارزاده، سپیده گلچین، شیوا بلوریان، آرام جعفری، نادیا دلدار گلچین، کیومرث ملک‌مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل سلطانیان، یوسف مرادیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد کی‌مرام، شیوا خنیاگر و نعیمه نظام‌دوست

«شب هزار و یکم» جمعه ساعت ۱۳:۲۰ و تکرار آن یک بامداد روز بعد از شبکه نمایش پخش می‌شود

Check Also

پخش سریال جذاب “بهترین تابستان من” به کارگردانی علی بهادر از روز یکشنبه 26 شهریور 1402 همه روز شبکه دو ساعت 17:30

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما،«بهترین تابستان من» یکی از مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *