Home / آثار / تلفیق مفاهیم ارزشمند جنگ با روایت‌های امروز در گفتگو با علی بهادر

تلفیق مفاهیم ارزشمند جنگ با روایت‌های امروز در گفتگو با علی بهادر

تلفیق مفاهیم ارزشمند جنگ با روایت‌های امروز

علی بهادر، کارگردان سریال «هزارویکشب» و «عشق سال‌های جنگ» نیز در این‌‌باره می‌گوید: در حوزه دفاع‌مقدس سریال‌ها و تله‌فیلم‌های بسیاری ساخته شده و بخشی از آنها مخاطب جذب کرده است، اما هنوز با نقطه آرمانی فاصله داریم.

او ادامه می‌دهد: طی سال‌های اخیر شاید به‌دلیل کمبود بودجه کارهای دفاع‌مقدس خیلی کمرنگ شده است. در گذشته ما گروهی به نام حماسه و دفاع داشتیم و مدتی مدیریت آن گروه را به‌عهده داشتم و به‌طور تخصصی‌تری به دفاع‌مقدس می‌پرداختند و سریال‌هایی از قبیل «خاک سرخ» و «خوش رکاب» تولید شد.

در آن زمان گروه حماسه و دفاع تصمیم گرفت سریال «خوش‌رکاب» را در زمینه دفاع‌مقدس به‌عنوان سریال نوروز پخش کند که مردم استقبال کردند. در حال حاضر مشغله‌ها بیشتر شده و به‌دلیل سختی تولید، کمتر به مسأله دفاع‌مقدس می‌پردازند. تمام گروه‌ها موظف به تولید آثاری در حوزه دفاع‌مقدس شده‌اند و گروه حماسه و دفاع وجود ندارد و این مسئولیت به شبکه افق واگذار شده که امیدوارم این شبکه بتواند در این رابطه موفق عمل کند.

بهادر یادآوری می‌کند: اکثر آثاری که ساختم در حوزه دفاع‌مقدس بوده و الان به ناگزیر به ساخت آثاری خارج از حیطه دفاع‌مقدس روی آوردیم. در حال حاضر چندین سال از پخش «وضعیت سفید» گذشته و همچنان تکرار می‌شود و کمتر فیلم و سریال در این رابطه ساخته می‌شود.

او با بیان این‌که نوع پرداخت به قصه باید تازه باشد، توضیح می‌دهد: قصه‌ها باید به شیوه‌ای بیان شوند که در عین برخورداری از زبان امروز مفاهیم ارزشمند دفاع‌مقدس را درون خود جای داده باشد. اگر بخواهیم پیام‌های روشن و شفاف و همراه با شعارزدگی به مخاطب ارائه دهیم، مخاطب آن را نمی‌پذیرد. اگر بتوانیم واقعیت‌های جنگ را با زبان دراماتیک و دوری گزیدن از شعارزدگی انتقال دهیم، موفق خواهیم شد.

این کارگردان عنوان کرد: لزومی ندارد که حتما آنچه نمایش می‌دهیم درخصوص خط مقدم جبهه باشد و کافی است آنچه ساخته می‌شود برآمده از حس ناب و واقعی فیلمساز باشد. یکی از نقاط مثبت «وضعیت سفید» این بود که به‌طور واقعی آنچه در دهه 60 در اثر جنگ به‌وجود آمد را نشان می‌داد. یکی از ویژگی‌های قصه‌پردازی اغراق است، اما این اغراق باید به واقعیت نزدیک باشد.
او درباره مولفه‌های جذب مخاطب نیز می‌گوید: وفاداری به واقعیت در کنار قصه‌ای پرکشش، مخاطب را جذب می‌کند. سختی‌ها و انتظار مادر شهید باید بیشتر نشان داده شود. مثلا مردم در سیستان و بلوچستان که فرسنگ‌ها با جنگ فاصله داشت به شکلی سخت نان می‌پختند و برای رزمندگان می‌فرستادند. این مسائل بخشی از مسائل پشت جبهه هستند.

http://jamejamonline.ir/sima/2040576262725961196

 

Check Also

پخش سریال جذاب “بهترین تابستان من” به کارگردانی علی بهادر از روز یکشنبه 26 شهریور 1402 همه روز شبکه دو ساعت 17:30

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما،«بهترین تابستان من» یکی از مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *